• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

tips släppa alla lån + skuldsanering

furbin

Viktig medlem
Poäng: 137
Blev medlem
11 April 2021
Meddelanden
84
Mottagna reaktioner
39
Poäng
137
Hej,

Nu har det gått så pass långt att jag inte klarar av att betala mer. Jag har överlevt pga att jag tagit ut från kreditkort för att betala månadsbeloppen för andra lån. Jag har varit hos budget & skuldrådgivningen för en vecka sedan och ansökt om skuldsanering igen (ansökt en gång tidigare men fick avslag för dom tyckte jag kan betala det själv). Rådgivaren hos budget höll absolut inte med om det beskedet och tyckte jag ska söka igen så nu är det gjort. Jag undrar bara hur jag ska göra med alla lån nu, ska jag betala in dom jag kan eller är det bästa att bara släppa alla lånen och endast betala dom vanliga räkningarna (hyra, el, bredband osv)? KF ser väl negativt på att man inte gör det man kan när man ansökt om skuldsanering? men kan man inte betala in alla lånen så kommer 1-2 lån gå till kf och då kan man väl lika gärna släppa alla eller?
Jag är livrädd för det här med kronofogden men har insett att det inte håller längre. Ställde frågan på mötet men tyckte inte jag fick något bra svar så hoppas någon här kan hjälpa mig.
Om jag skulle släppa alla lånen nu dvs inte betala in något på dom i slutet av månaden, är det bästa att spara undan dessa pengar till när/om man får skuldsanering/utmätning så man har lite buffert eller vad är bäst? Jag antar att KF kollar alla konton man har, så vart ska man ha dessa i så fall?

Undrar också sedan om jag får löneutmätning/skuldsanering. Jag har förstått att man får behålla ett litet belopp av lönen men om man ex skulle jobba övertid en lördag och får ut 2000:- extra. Tar KF dom eller får man behålla dom? om dom tar dom så är det ju i princip helt onödigt att jobba extra. Hoppas ni förstår vad jag menar.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

annlo

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 787
Blev medlem
30 April 2012
Meddelanden
1 728
Mottagna reaktioner
983
Poäng
787
Du kommer få olika råd här hur du ska göra. Jag berättar hur jag gjorde. Från ansökan fram till inledande (jag hann få löneutmätning några månader först) betalade jag på det jag kunde. Många småbelopp som jag betalde bort/avslutade. I mitt fall sågs det inte som negativt av handl på Skusan utan visade på att jag gjorde vad jag kunde. Detsamma gällde för min man.
Om du under skuldsaneringen får lite extra lön nån månad så behåller du det men blir det återkommande o större belopp behöver du ompröva.
Har du maxbeslut vid löneutmätning kommer allt utöver förbehållsbelopp gå till KFM. har du inte maxbeslut behåller du det som blir utöver.
 

Yanko

Kunnig medlem
Poäng: 337
Blev medlem
21 December 2018
Meddelanden
227
Mottagna reaktioner
152
Poäng
337
hur stora lån har du? vad har du för inkomst, hyra och andra utgifter?
 

furbin

Viktig medlem
Poäng: 137
Blev medlem
11 April 2021
Meddelanden
84
Mottagna reaktioner
39
Poäng
137
hur stora lån har du? vad har du för inkomst, hyra och andra utgifter?

Årsinkomst: 510.000:-
Inkomst: 42500 brutto, netto ca 30k
Hyra och andra utgifter: 9500:-
Månadsbet på lån: 26500:-

Lån totalt utan räntorna inräknat: 1.865000:-

Har räknat ut att jag går ca 6-7 back varje månad och då har jag inte räknat in matkostnader
 

Yanko

Kunnig medlem
Poäng: 337
Blev medlem
21 December 2018
Meddelanden
227
Mottagna reaktioner
152
Poäng
337
Ok då förstår jag att det inte går ihop.
Mitt råd är att släppa , du kommer ha det bättre än vad du har det nu. Jag känner igen mig då jag länge kämpade med exakt samma som dig. Jag släppte allt oktober förra året och har inte ångrat en dag sen dess. Det enda jag ångrar är att jag inte gjorde det tidigare.
Betala lite på de skulder du kan och släpp resten.
 

En av er

V.I.P
Poäng: 497
Blev medlem
27 Juni 2022
Meddelanden
967
Mottagna reaktioner
301
Poäng
497
Årsinkomst: 510.000:-
Inkomst: 42500 brutto, netto ca 30k
Hyra och andra utgifter: 9500:-
Månadsbet på lån: 26500:-

Lån totalt utan räntorna inräknat: 1.865000:-

Har räknat ut att jag går ca 6-7 back varje månad och då har jag inte räknat in matkostnader
Var i en likadan situation, försökte undvika KF så länge som möjligt och det resulterade bara att jag blev ännu mer skuldsatt. Släpp allt, finns inte ett annat sätt.
 

lamphue

Kunnig medlem
Poäng: 176
Blev medlem
11 Juni 2023
Meddelanden
164
Mottagna reaktioner
59
Poäng
176
Hej,

Nu har det gått så pass långt att jag inte klarar av att betala mer. Jag har överlevt pga att jag tagit ut från kreditkort för att betala månadsbeloppen för andra lån. Jag har varit hos budget & skuldrådgivningen för en vecka sedan och ansökt om skuldsanering igen (ansökt en gång tidigare men fick avslag för dom tyckte jag kan betala det själv). Rådgivaren hos budget höll absolut inte med om det beskedet och tyckte jag ska söka igen så nu är det gjort. Jag undrar bara hur jag ska göra med alla lån nu, ska jag betala in dom jag kan eller är det bästa att bara släppa alla lånen och endast betala dom vanliga räkningarna (hyra, el, bredband osv)? KF ser väl negativt på att man inte gör det man kan när man ansökt om skuldsanering? men kan man inte betala in alla lånen så kommer 1-2 lån gå till kf och då kan man väl lika gärna släppa alla eller?
Jag är livrädd för det här med kronofogden men har insett att det inte håller längre. Ställde frågan på mötet men tyckte inte jag fick något bra svar så hoppas någon här kan hjälpa mig.
Om jag skulle släppa alla lånen nu dvs inte betala in något på dom i slutet av månaden, är det bästa att spara undan dessa pengar till när/om man får skuldsanering/utmätning så man har lite buffert eller vad är bäst? Jag antar att KF kollar alla konton man har, så vart ska man ha dessa i så fall?

Undrar också sedan om jag får löneutmätning/skuldsanering. Jag har förstått att man får behålla ett litet belopp av lönen men om man ex skulle jobba övertid en lördag och får ut 2000:- extra. Tar KF dom eller får man behålla dom? om dom tar dom så är det ju i princip helt onödigt att jobba extra. Hoppas ni förstår vad jag menar.
Vet inte hur din situation ser ut eller vad som gjort att du har skulderna MEN kan säga såhär.
Satt i samma sits förra sommaren, snackade med en skuldrådgivare Juli -23 som sa att jag skulle släppa allt, ca 1.2mkr.
Först tänkte jag nej det finns inte på kartan att man INTE ska betala sina räkningar men till slut så följde jag skuldrådgivarens råd.
Kan säga idag att det är det bästa beslut jag någonsin gjort. Är nog inte i närheten av skuldsanering just nu men att inte behöva gå back varje månad och faktiskt ha mer pengar över varje månad än vad jag haft dem senaste 7-10 åren känns hur bra som helst.
1.8mkr kronor lär du aldrig kunna betala av OM du inte kan fixa ett jobb till som ger dig 20k extra för att amortera. Och även då hade det tagit dig ca 7 år att betala av allt.
Släpp allt du har, spara undan vartenda krona du kan och får över.
Betala det du kan under tiden, är det 200kr eller 2000kr så betala något bara för att visa att du faktiskt betalar det du kan.
Men släpp allt! Stressen, oron, ångesten ja allt försvinner och det känns så jävla mycket bättre JAG LOVAR!
 

Frökenmittilivet

Kunnig medlem
Poäng: 197
Blev medlem
19 April 2022
Meddelanden
168
Mottagna reaktioner
66
Poäng
197
Minskar skulderna något med din löneutmätning eller är det bara räntor du betalar på? Är snart där och inser att jag lär ha utmätning resten av livet om pengarna bara täcker räntorna som kommer att ticka på (skuld 800 000 kr). Kommer dras ca 7000-8000 i månaden enligt min uträkning.
 

LånaUtanPapper

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 117
En av våra mest kunniga
Blev medlem
15 Maj 2016
Meddelanden
1 870
Mottagna reaktioner
1 640
Poäng
1 117
Släpp rubbet i slutet av maj är mitt råd. Finns ingen nytta med att fortsätta betala dom. Skapa ett startkapital och spara allt du kan om du blir beviljad istället. Säg att du strikt kan spara undan 10.000 i månaden. När skuldsaneringen drar igång så har du ett startkapital på 50.000-60.000. Det eftersom du inte kommer hinna på löneutmätning (förutsatt du är ikapp idag) innan ansökan hanteras.

Om handläggaren tar upp något om det (vilket jag inte tror) så skyll på att det är i samråd med och på skuldrådgivarens rekommendation som du valt att släppa alla lån. Vilket du borde gjort för länge sen, men har fortsatt betala allt du verkligen kunnat, vilken handläggaren trodde var positivt för din skälighet till att bli beviljad skuldsanering.
 

Cecilia

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 717
Blev medlem
29 Augusti 2021
Meddelanden
1 186
Mottagna reaktioner
814
Poäng
717
Släpp rubbet i slutet av maj är mitt råd. Finns ingen nytta med att fortsätta betala dom. Skapa ett startkapital och spara allt du kan om du blir beviljad istället. Säg att du strikt kan spara undan 10.000 i månaden. När skuldsaneringen drar igång så har du ett startkapital på 50.000-60.000. Det eftersom du inte kommer hinna på löneutmätning (förutsatt du är ikapp idag) innan ansökan hanteras.

Om handläggaren tar upp något om det (vilket jag inte tror) så skyll på att det är i samråd med och på skuldrådgivarens rekommendation som du valt att släppa alla lån. Vilket du borde gjort för länge sen, men har fortsatt betala allt du verkligen kunnat, vilken handläggaren trodde var positivt för din skälighet till att bli beviljad skuldsanering.
Har i natt med 1,6 MSek i skulder bestämt att släppa allt men har massa frågor
Hoppas få behålla mitt jobb då jag jobbar inom finans.
Ska jag betala lute på några skulder ?
Komner kunna lägga undan pengar kan man göra det tills ev löneutmätning börjar nån skuldsanering lär jag inte få har för ntya lån
Sedan min mans konto o dotterns klnto i deras namn får de behålla sina pengar ?
Min tjänstepension tar det den o betalar av skulddr med ? Massa,frågor inga svar
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp